Boek: Zoek het maar uit – Chantal van Gastel

Wat zou jij doen als je een tweede kans kreeg in je leven? Met die vraag wordt Ella geconfronteerd als haar schijnbaar perfecte leventje overhoopgehaald wordt door een gewapende overval die ze ternauwernood overleeft. Is haar baan in een boekwinkel eigenlijk wel genoeg voor haar? Wanneer gaat ze nu eindelijk zelf een boek schrijven? Wordt het niet eens tijd om te gaan samenwonen met haar ideale vriendje Owen? En waarom denkt ze opeens de hele tijd aan Dex, de jongen met wie ze opgroeide, haar eerste grote liefde? Gelukkig kan Ella met alles wat haar bezighoudt terecht bij haar oma. Dan stuit ze op een geheim dat oma altijd met zich heeft meegedragen over haar eigen jeugdliefde.

Leeswaarschuwing: In de volgende tekst staat hoe het verhaal verloopt.

Ella runt samen met haar beste vriendin een boekwinkel. De winkel loopt niet echt heel goed, maar ze hebben het samen naar hun zin. Omdat het zo stil is besluit Ella haar vriendin iets eerder weg te laten gaan. Opeens staat Ella oog in oog met een overvaller. Op het moment dat ze op de grond ligt ziet ze alles aan zich voorbij trekken. Ze denkt aan haar jeugd en in het bijzonder aan Dex. Achteraf vraagt ze zich af waarom ze niet aan Owen gedacht heeft, haar vriendje. Ze is heel erg van slag door de overval en besluit even bij te komen, ze moet even bedenken wat ze echt wil.

Ze besluit naar Boris haar broer te gaan voor een paar dagen, even tot zichzelf komen. Eenmaal daar komt ze tot de ontdekking dat Dex en Boris een huis delen. Maar Dex is er niet dus ze mag in zijn kamer slapen. Alleen opeens staat Dex in zijn eigen slaapkamer. Ella schrikt zich rot. Vanaf dat moment twijfelt Ella helemaal aan haar gevoelens voor Owen. Ze voelt zich weer tot Dex aangetrokken, maar ze weet ook dat dat geen goede keuze is. Ella stoort zich op het schrijven van een boek, ook gaat ze met regelmaat naar haar oma om te praten.

Ella kan met oma over Dex praten. Ze weet niet zo goed wat ze moet doen, maar Dex helpt haar wel om dingen in het leven te beleven. Hij neemt haar mee naar een hotel om toetjes te eten, ze laten een tatoeage zetten en beleven allerlei andere leuke dingen. Ella twijfelt steeds meer aan het gevoelens voor Owen. Als ze er achter komt dat haar beste vriendin veel met Owen omgaat weet ze het zeker, Owen en zij passen niet bij elkaar. Ook overlijdt haar oma onverwachts. Ella weet het allemaal niet meer en zoekt troost bij Dex, maar of zij er samen wel uitkomen is nog maar de vraag.

Een boek dat je gelezen moet hebben. Zeker als je van liefdesverhalen houdt. Ik kroop in het verhaal en het liet me niet meer los totdat ik het boek uithad. De relatie tussen Ella en Dex is er een die je vlinders geeft. Aan de ene kant zou ik ook zo’n relatie willen, aan de andere kant hij is me wel te impulsief. Ik vind het heerlijk om te dromen bij boeken. Als het verhaal me zo aanspreekt dat ik zelf de hoofdpersoon wil zijn. Dat had ik echt bij Ella (ook al mogen ze die overval wel weglaten). Ik wou op dat moment bijna Ella zijn.