Boek: Honderd namen – Cecelia Ahern

Wanneer journalist Kitty Logan een kolossale fout maakt in een artikel raakt haar carrière in het slop en daalt haar zelfvertrouwen tot een dieptepunt. Hunkerend naar wat bemoedigende woorden bezoekt ze haar terminaal zieke mentor, redacteur en vriendin Constance. Kitty vraagt haar welk verhaal ze altijd al heeft willen schrijven maar waar ze de kans nooit toe kreeg. Constance geeft Kitty de opdracht een document uit haar kantoor te halen. Wanneer Kitty terugkeert, is het echter al te laat: Constance is overleden. Om haar mentor te eren is Kitty vastbesloten haar laatste project af te maken.

Bij het openen van de envelop vindt ze een lijst met namen. Honderd namen, zonder overzicht, zonder uitleg, niks om te verklaren wie deze mensen zijn en wat het verband is. Zo begint Kitty aan het omvangrijkste verhaal van haar leven. Ze ontmoet zo veel mogelijk mensen van de lijst om hun verhalen te horen, om Constances bedoelingen te achterhalen en het belangrijkste: om zichzelf en haar magische gave van het vertellen te herontdekken.

Kitty ziet het allemaal niet meer zitten en ze twijfelt of ze wel bij Constance op bezoek moet gaan, maar aan de andere kant voelt ze zich zo schuldig dat ze de afgelopen tijd niets van zich heeft laten horen terwijl haar vriendin doodziek is. Ze doet het en ze vertelt aan Constance alles wat er mis is gegaan, deze zegt dat ze niet moet opgeven en geeft haar de opdracht om een envelop op te halen uit haar kantoor. Zodra ze die envelop heeft moet ze terug komen en dan zal ze uitleggen wat ze van plan was met de inhoud van de envelop. Kitty beloofd dat en gaat weg.

Helaas komt ze niet meer te weten wat Constance had willen doen en als ze de envelop opent snapt ze er niks van, de envelop bevalt honderd namen van allerlei mensen. Ze besluit het verhaal te gaan schrijven, maar ze weet niet waar te beginnen. Haar carrière verslechterd alleen maar en zelfs het blad heeft maar heel weinig vertrouwen in haar verhaal. Daar laat Kitty zich niet door tegenhouden. Ze besluit zich er in vast te bijten en ervoor te zorgen dat ze uitvindt wat Constance had willen weten van deze honderd mensen om het verhaal te schrijven.

De zoektocht naar wat deze mensen gemeen hebben begint. Maar ze heeft geen aanknopingspunten en de meeste mensen willen niet eens contact hebben met haar. Voordat ze de eerste bereid gevonden heeft om haar te ontvangen is ze al een heel eind verder, maar helaas vindt ze daar niet de antwoorden die ze graag had gehad. Ze zet de zoektocht voort en alhoewel ze steeds meer mensen bereid vindt om haar te ontvangen blijft de rode draad zoek. Maar hoe meer gesprekken ze voert met de mensen hoe duidelijker het wordt.

Deze mensen hebben misschien niets gemeen, maar ze hebben wel een verhaal te vertellen; hun eigen verhaal. Ze hebben allemaal dromen en wensen en Kitty wil er bij helpen om ervoor te zorgen dat deze wensen uitkomen. Ze gaan met zijn alle weg voor een paar van deze wensen en dromen. Maar het ziet er naar uit dat ze daardoor haar verhaal in gevaar brengt. Kan ze haar verhaal wel afmaken of besluit de redactie dat het verhaal niet uitgegeven wordt?

Het boek geeft duidelijk aan dat iedereen persoon zijn eigen levensverhaal heeft. Iedereen heeft wel iets mee gemaakt wat hem of haar bijzonder maakt. Daarnaast houdt iedereen dromen en wensen en het boek geeft duidelijk aan dat je deze wensen en dromen niet op moet geven totdat je dood bent. Je moet proberen om deze wensen en dromen uit te laten komen en soms ontstaan daardoor alleen maar meer mooie dingen. Het is een boek met een lach en een traan, hoe vervelend de reden van het verhaal ook is, het is een mooi en bijzonder verhaal. Het is hun eigen verhaal.