Boek: De geest – Danielle Steel

Tijdens een sneeuwstorm strandt architect Charlie Waterston in een dorpje in Massachusetts. Daar wordt hem een prachtig oud kasteeltje te huur aangeboden. Vanaf het moment dat Charlie het huis binnenstapt, weet hij zeker dat hij wil blijven. Hij voelt de aanwezigheid van Sarah, de vroegere bewoonster, en beseft dat zij hem iets te vertellen heeft. Iets wat bepalend kan zijn voor zijn geluk…

Charlie heeft het even gehad met zijn werk, nadat hij overgeplaatst is naar een ander kantoor wordt hem aangeraden om even vakantie te nemen. Hij besluit om te gaan skiën. Tijdens de reis naar zijn skiplaats komt hij in een sneeuwstorm terecht. Hij vindt een bed & breakfast en vraagt of hij mag overnachten. De oude vrouw ontvangt hem met open armen, ze is niet gewend om in dit seizoen gasten te ontvangen. Maar hij mag blijven slapen. Na een goede maaltijd en een goed gesprek over het leven gaat Charlie slapen.

De volgende ochtend geeft Charlie aan dat hij nog niet wilt vertrekken. De oude vrouw vindt het prima en hij mag blijven. Ze raken aan de praat en op een gegeven moment hebben ze het over het andere huis van de oude vrouw. Ze komt er nog maar zelden omdat ze liever niet zo ver meer van de bewoonde wereld wil zijn. Charlie is zodra hij het huis ziet verliefd en vraagt of hij het mag huren. De oude vrouw vindt het prima en na wat afspraken is het tijdelijk van Charlie. Hij is gefascineerd door de geschiedenis van het huis en wilt het tot op de bodem uitzoeken hoe het precies zit. Op een dag hoort hij gestommel op zolder en als hij gaat kijken vindt hij opeens oude dagboeken van Sarah, de vorige bewoonster.

Het verhaal raakt hem hij wil er alleen maar meer van weten en verslind het ene na het andere dagboek van haar. Zodra de oude vrouw hoort van de dagboeken is ze verbaasd, zij heeft in al die jaren nooit de dagboeken gevonden van Sarah. Charlie gelooft dat de dagboeken door hem gevonden moesten worden van Sarah, dat zij hem geholpen heeft. Charlie gelooft zijn dat hij Sarah ziet in zijn slaapkamer. Wat is er met Sarah en haar familie gebeurd? Elke bladzijde maakt haar verhaal duidelijker en Charlie vindt het jammer zodra hij het uit heeft. Maar het verhaal heeft hem wel een hoop informatie opgeleverd en zelfs een les. Is Charlie is staat om zijn hart  weer te openen?

Er lopen in dit boek twee verhaallijnen door elkaar, het verhaal van Charlie en het verhaal van Sarah. Omdat ze over hetzelfde huis gaan, maar in verschillende tijden plaatsvinden is het soms even schakelen. Soms valt een stukje pas op zijn plaats als je het deel van Charlie leest of juist het deel van Sarah. Danielle Steel heeft geprobeerd om er een bepaalde spanning in te brengen en in sommige stukken is dat ook best wel gelukt. Het is alleen wel weer een boek zoals we van Danielle Steel gewend zijn. Het verhaal gaat de kant op die we van haar gewend zijn. Maar desondanks is het een geweldig boek dat je in zijn greep heeft. Je wilt gewoon de volgende bladzijde lezen.

Facebook | Instagram | Twitter